Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Bevat o.a.:Het uitwerken van een belangstellingscentrum 115Werken met ideeënlijsten 121In het boek worden enkele belangstellingscentra concreet uitgewerkt:De klas 123 | Een dagkalender (124); aanwezigheidsborden met kentekens (127)Deuren 137 | Werken met transparanten (142)De straat 157 | Dubbeldam 170Geluiden 175 | Een luisterhoek (181); Muziekinstrumenten maken (188)De dokter 193 | Dia's maken met materialen (197) Papier 209Sinterklaas 223 | Vraag het aan de Sint (225); Een stokpaard voor de Sint (229)Stenen 245Sneeuw 257Pasen 269Afdrukken 285Wonen 297 | Dia's tekenen (303); Schimmenspel (304) Hup, Karel, hup 315 | Opdrachtdozen (317); Dia's maken van prenten (325) ? Materialen rond lezen en schrijven (331); Materialen rond tellen en rekenen (336)Werklijst rond het belangstellingscentrum "touwen ' 338
kleuter --- onderwijs --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Kleuteronderwijs --- Lerarenopleiding --- Didactiek. --- Algemeen. --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Didactiek --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Thematisch werken --- #gsdbP --- C6 --- didactiek --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- 471.4 --- Drukken --- Geluid --- Handboek/cursus --- Hup, Karel, hup --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Papier --- Pasen --- School --- Sinterklaas --- Sneeuw --- Stenen --- Straten --- Touwen --- Verbondenheid --- Wonen --- Ziek zijn --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- afdrukken --- deuren --- dokter --- geluiden --- kleuters --- luisterhoek --- muziekinstrumenten maken --- papier --- pasen --- sinterklaas --- sneeuw --- stenen --- straat --- touwen --- wonen --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- kleuterschool --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Didactiek; algemeen --- ontwikkelingseducatie --- ontwikkeling van het kind --- kleuterdidactiek --- manuele expressie --- spel --- basisonderwijs --- 471 --- Didactics of the arts
Choose an application
#C9205 --- liederenbundels --- kinderliederen --- volksmuziek --- Vlaanderen --- muzikale opvoeding --- 477.7 --- 945 --- Muziek --- didactiek basisonderwijs - muzikale opvoeding --- Koor: naslagwerken --- Vlaanderen. --- muziek --- lied --- Folk songs, Dutch --- Folk songs --- Flanders (Belgium) --- History and criticism --- 78.34.7 --- 911 --- Muziekencyclopedieën --- didactiek basisonderwijs - muzische vorming
Choose an application
06
muziek --- lied --- kind --- muziekpedagogiek --- Music --- Didactics of the arts --- didactiek --- Muzikale opvoeding --- Kleuteronderwijs --- 471.46 ) Muzische opvoeding en drama
Choose an application
Rond het Sinterklaasfeest worden heel wat muzische activiteiten ontwikkeld. Dit boek bevat een hele serie ideeën voor muzische vorming : beeld, muziek, drama, beweging en media rond het thema Sinterklaas. Heel praktisch bruikbare tips en ideeën voor elke leerkracht van de basisschool. Er wordt vooral gefocust op de muzische samenhang, verpakt in een modern kleedje. Maar ook wereldoriëntatie, Nederlands en wiskunde kunnen vlot worden geïntegreerd. Als extra lekkers schenkt de sint nog wat pakjes sintgeschiedenis en -weetjes.
Sinterklaas --- expressie --- Kunsteducatie --- Sinterklaas. --- Basisonderwijs. --- kleuterdidactiek --- Kindergarten --- Dutch literature --- Santa Claus --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Sinterklaas ; kleuteronderwijs --- Sinterklaas ; basisonderwijs --- 477 --- didactiek --- sinterklaas --- 908.3 --- Expressie --- Muzische vorming --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- Muzikale expressie ; basisonderwijs --- Sinterklaasactiviteiten --- Taal ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs --- 471.8 --- Basisonderwijs --- Feestvieren --- Kleuteronderwijs --- 032241.jpg --- Sinterklaas: expressie --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- Santa Claus [Fictitious character] --- Beeldopvoeding --- Muzikale expressie --- Taalopvoeding --- muzische vorming --- dramatische expressie --- beeldende expressie --- Beeldeducatie
Choose an application
Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.
museology --- Museology --- autisme --- audiences --- Social policy and particular groups --- PXL-Education 2017 --- PXL-Healthcare 2017 --- didactiek van de maatschappelijke vorming --- cultuureducatie --- musea --- inrichting --- Autisme --- Musea --- Activiteiten --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Museum --- Activiteit --- Autismespectrumstoornis --- kunsteducatie. --- autisme. --- kunsteducatie
Choose an application
Leren van horen zeggen biedt als draaiboek een praktische handleiding voor een project rond mondelinge geschiedenis in het secundair onderwijs. Met uitgewerkte voorbeelden en handige lesfiches die direct kunnen gebruikt worden bij de concrete uitwerking. In het draaiboek werden 10 good-practices opgenomen : voorbeelden van een concrete uitwerking die ook aandacht heeft voor een grondige evaluatie. De voorbeelden houden rekening met de verschillende onderwijsniveaus, de mogelijkheid om vakoverschrijdend te werken en zijn uitgewerkt in verschillende vormen.
museologie --- mondelinge geschiedenis --- onderwijs --- Didactics of secundary education --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- History as a science --- Oral history --- Methodology --- Education [Secondary ] --- Belgium --- Curricula --- History --- Study and teaching (Secondary) --- #PBIB:+118.20 --- 900.1 --- geschiedenis --- projecten --- Geschiedenis --- 485.6 --- secundair onderwijs --- erfgoededucatie --- Erfgoededucatie --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- Erfgoed en geschiedenis : Onderwijs --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- Mondelinge geschiedenis --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Schoolbooks - Didactic material --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Speelkriebels voor kleuters is een praktisch bewegingsspelenboek. Het bevat 222 bewegingsspelen voor 2,5- tot 6-jarigen. De spelen werden in de praktijk getoetst en bijgestuurd op basis van de speelreacties van kleuters. Bij elk spel wordt vermeld vanaf welke leeftijd de kleuters het spel aankunnen.
kleuter --- spel --- Bewegingsexpressie --- Spelen --- Kleuteronderwijs. --- Kleuters. --- Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- bewegingsspelen --- kleuters --- spelactiviteiten --- 477.8 --- bewegingsopvoeding --- didactiek --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- 616.5 --- Bewegingsopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- 472.7 --- Bewegingsspelen --- Gymnastiek naar doelgroepen --- Ontwikkelingspsychologie --- Bewegingstherapie --- Lichamelijke opvoeding --- 2,5-jarigen --- 3-jarigen --- 4-jarigen --- 5-jarigen --- Lichamelijke Opvoeding --- Kleuters --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- beweging --- kleuteronderwijs --- levensstijl --- spelen --- lichamelijke opvoeding --- motorische ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Spel --- Bewegingsspel --- 2,5-jarige --- 3-jarige --- 4-jarige --- 5-jarige --- kleuter. --- spel.
Choose an application
Het handboek bevat algemene beschouwingen over erfgoed in Europa en spitst zich toe op de manier waarop leerkrachten dit erfgoed in hun lessen kunnen integreren, zowel in het basis- als in het secundair/voortgezet onderwijs. De teksten zijn geschreven met het oog op de praktijk. Het boek besluit met een reeks van 34 inspirerende praktijkvoorbeelden uit vijf Europese landen en een selectieve bibliografie over het onderwerp.Uit de inhoud: Een klasreis naar vroeger, met de blik op de toekomst - Erfgoededucatie, Europa en identiteit - Leren met en van erfgoed - Erfgoedprojecten in alle maten - Voorbeelden uit de praktijk
Didactics of secundary education --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of history --- cultureel erfgoed --- Didactics of the arts --- History of civilization --- Didactics of primary education --- Cultureel erfgoed --- Enseignement --- Europa --- Europe --- Onderwijs --- Patrimoine culturel --- onderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Projectonderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- 905.1 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Cultureel erfgoed ; onderwijs --- Cultuurgeschiedenis; algemeen --- onderwijs. --- Onderwijs. --- #SMV:museum --- C3 --- erfgoed --- handboek --- Europa [werelddeel] --- erfgoededucatie --- #VCV monografie 2005 gratis --- #FARO gidsen_publiekswerking --- 72.025 --- 456.6 --- 476.4 --- 485.6 --- Basisonderwijs --- Erfgoededucatie --- Geschiedenisonderwijs --- Musea --- cultuurgeschiedenis --- didactiek (ler) --- 102785.jpg --- Erfgoed --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Kunst en cultuur --- renovatie, monumentenzorg, erfgoed --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Geschiedenis --- Schoolbooks - Didactic material --- cultureel erfgoed.
Choose an application
Iedereen heeft als kind op de schoolbanken gezeten en koestert daar voornamelijk mooie herinneringen aan. Tien op tien en een kus van de juffrouw geeft onze eigen herinneringen een plaats in de omvangrijke geschiedenis van het lager onderwijs in Vlaanderen. Deze geschiedenis begint al bij Karel de Grote, en zelfs lang daarvoor. Door de eeuwen heen is het dagelijkse reilen en zeilen op school drastisch veranderd. Maar de hoofrolspelers zijn altijd de onderwijzer, de kinderen en hun klas gebleven. Dit rijkelijk geïllustreerde naslagwerk bevat een schat aan historische feiten, leuke weetjes en pittige anekdotes over de lagere school in Vlaanderen en biedt tevens een antwoord op vele intrigerende vragen. (Bron: covertekst)
onderwijsgeschiedenis --- History of education and educational sciences --- Primary education --- Flanders --- onderwijs --- Vlaanderen --- 373.3 --- 371 <09> <493> --- #SBIB:949.3H1 --- #SBIB:316.334.1O120 --- 472.1 --- Didactiek --- Geschiedenis --- ICT --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Participatie --- Uitwisselingsproject --- Zorgschool --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- 081610.jpg --- Basisonderwijs --- Geschiedenis van het onderwijs--België --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Onderwijssociologie: geschiedenis van de opvoeding en onderricht --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 371 <09> <493> Geschiedenis van het onderwijs--België --- Provincie West-Vlaanderen --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- basisonderwijs --- geschiedenis --- Vlaanderen.
Choose an application
Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.
filosofie --- Didactics of secundary education --- filosoferen met kinderen --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- didactiek --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; secundair onderwijs --- 150 --- 471.48 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- Tellegen, Toon --- basisonderwijs --- godsdienst --- secundair onderwijs --- 476.1 --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Dom --- Dood --- Emoties --- Geest --- Geluk --- God --- Goed en kwaad --- Leiderschap --- Lichaam --- Lijden --- Man --- Ontdekkingen --- Onzichtbaarheid --- Oorlog --- Reden --- Secundair onderwijs --- Taal --- Twijfelen --- Uitvindingen --- Vrouw --- Waarheid --- Zelfkennis --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 101 --- Didactiek --- Filosofie --- Kinderen --- Methodiek --- Filosoferen met jongeren --- 073408.jpg --- Filosofie ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Geschiedenis van de wijsbegeerte --- Morele en religieuze opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- toegepaste filosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|